مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان از تخصیص ۴۰ میلیارد ریال برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری جزیزه بوموسی خبر داد.

محمد محسنی  مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان با اعلام این خبر افزود: این مبلغ از محل اعتبارات ملی اختصاص داده‌شده است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا، کمپینگ گردشگری بوموسی تکمیل می‌شود، گفت: ساخت آلاچیق، سرویس بهداشتی، برج نور، پیاده‌رو و محوطه‌سازی در عملیات تکمیل زیرساخت انجام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هرمزگان افزود: جزیره بوموسی با برخورداری از جاذبه‌های متنوع، زیبا و کم‌نظیر اکوتوریستی، فرهنگی و تاریخی می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های گردشگری خلیج فارس تبدیل شود.

شهرستان دریایی بوموسی متشکل از جزیره‌های بوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، سیری، فارور بزرگ و فارور کوچک که لقب آکواریوم طبیعی خلیج‌فارس را دارد، با ۱۲ کیلومترمربع وسعت به عنوان مرکز این شهرستان در آب‌های خلیج‌فارس و در فاصله ۷۵ کیلومتری جنوب بندرلنگه و ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس واقع شده که دارای قابلیت‌های منحصر به فردی است؛ از جمله چشم اندازهای بسیار جذاب و سواحل آرام و آب‌های پاک با انواع جلبک‌های دریایی که به عنوان یکی از بهترین زیستگاه‌های طبیعی شناخته می‌شود.

از جنبه اهمیت دریایی به دلیل نزدیکی به آبراه‌های بین‌المللی و همچنین رفت و آمد شناورهای سنتی تجاری و صیادی در آب‌های خلیج فارس از این منطقه به کشورهای حوزه خلیج‌فارس دارای اهمیت بسیاری است.

جزایر بوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج‌فارس و میان ایران و امارات و ورودی غربی تنگه هرمز واقع شده‌اند؛ این جزایر از نظر تاریخی، قرن‌ها بخشی از خاک ایران بوده‌اند که اسناد حقوقی، تاریخی و ژئوپلیتیکی موجود نیز صحت آن را تایید می‌کند.

با تضعیف حکومت قاجار در ایران و توسعه امپریالیسم بریتانیایی در منطقه خلیج‌فارس، جزایر سه‌گانه به کنترل نیروهای انگلیسی درآمدند. در ابتدا بوموسی در سال ۱۹۰۴، و سپس تنب بزرگ و تنب کوچک در سال ۱۹۲۱ توسط انگلیسی‌ها اشغال شدند. ایران و انگلیس بارها در مورد مساله جزایر سه‌گانه بحث‌های داغی داشتند که هیچکدام از آن‌ها به نتیجه‌ای نرسید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.